Szkolenia w ramach Projektu Erasmus+
pozwalają uczestnikom na zgromadzenie materiałów, które można wykorzystywać
w pracy dydaktycznej i jako podpowiedź metodyczną.
Warto, by korzystali z nich także inni nauczyciele.
I nie tylko nauczyciele – zasoby językowe mogą służyć
ambitnym uczniom do indywidualnej nauki.
Zasoby technologiczne - do wykorzystania
Przede wszystkim warto pamiętać o powszechnie używanych, których możliwości są często niedoceniane, a pozwalają na tworzenie prac grupowych i koordynowanie projektów, zbieranie zasobów pomocniczych. Chodzi tu m.in. o aplikacje google: szczególnie o dysk wirtualny, translator i bloggera Etherpad to narzędzie umożliwiające edycję dokumentu tekstowego przez wiele osób w tym samym czasie. Towarzyszący obok czat umożliwia komentowanie i rozmowy http://etherpad.org/ . Niezbyt rozbudowanym, ale często zupełnie wystarczającym narzędziem jest http://piratepad.net/front-page/ . Piratepad.net pozwala na tworzenie w sieci dokumentów tekstowych i zdalny dostęp oraz modyfikacje przez zaproszonych użytkowników. Wystarczy wejść na stronę i kliknąć w jej dowolny element – automatycznie zostaniemy przeniesieni do nowego dokumentu o wygenerowanej losowo nazwie. Ciekawym narzędziem dającym dostęp do interaktywnej tablicy jest aplikacja show me interactive whiteboard na tablet połączony z projektorem. Społeczność użytkowników stworzyła wiele ciekawych materiałów gotowych do użycia w klasie: http://www.showme.com/. Podkasty Ciekawą formą, przydatną do nauczania są podkasty. Nauczyciel może je wykorzystywać na różne sposoby:
Podkasty edukacyjne http://gettingsmart.com/2013/02/50-educational-podcasts-you-should-check-out/ niezwykłe zestawienie bardzo wielu podkastów właściwie na każdy temat, inne to: http://www.podomatic.com/discovery do tworzenia podkastów bardzo użyteczne są programy:
Zasoby video i tworzenie własnych materiałów filmowych i animacji Zasoby video wykorzystujemy podobnie jak podkasty. Przy wykorzystywaniu ich do samodzielnej pracy domowej są one często atrakcyjniejsze dla uczniów. www.bigthink.com – różnorodne tematy; nauka, kultura , polityka, zdrowie https://vimeo.com/ - obok poważnych tematów więcej filmów żartobliwych http://www.flickrbits.com – zasoby dostępnych za darmo materiałów m.in. filmowych /polskie / http://www.freetech4teachers.com - blog omawiający zastosowanie nowych technologii na zajęciach lekcyjnych. Przedstawia ciekawe aplikacje – takie jak np. Web Whiteboard in a Google+ Hangout inne ciekawe zasoby to: TEDEd czyli https://ed.ted.com - ponad 200tys. Gotowych materiałów do wykorzystania na zajęciach. http://instantprojects.org/webquest/main.php - tutaj znajdziesz materiały do pracy na lekcji, propozycje kart pracy na bardzo różne tematy Bardzo cenne dla nauczyciela może być tworzenie własnego kanału youtube.com – wykorzystać można tam zgromadzone materiały poszerzające jego warsztat pracy, można je udostępnić lub nie, można wkomponować w prowadzony blog tematyczny (załączanie filmu i Innych; embed /załącz/ +link html). Oczywiście zbierając materiały należy uwzględniać prawa autorskie. Dlatego warto o nich trochę wiedzieć - http://www.aptus.pl/www/porady/prawo_autorskie.php lub https://www.commoncraft.com/video/copyright-and-creative-commons i https://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/ - i uwzględniać wyszukując materiały na stronach z określonym prawem do rozpowszechniania, np. WWW.flickr.com (wolne zdjęcia). Programy do tworzenia własnych materiałów http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/6215532.stm - przedstawia ciekawy pomysł tworzenia przez uczniów serwisów informacyjnych za pomocą ich smartfonów. Najbardziej popularny programy , które mogą służyć temu celowi to Movie maker i Kodi.tv https://kodi.tv/about/ umożliwiają tworzenie własnych filmów, dodawanie głosu i muzyki do obrazów. Na http://www.voki.com/ odnajdziemy możliwość tworzenia awatarów. https://www.pixton.com/ świetne narzędzie do tworzenia komiksów , podobnie jak http://www.toondoo.com/ – pracę edukacyjną z komiksami doskonale wykorzystuje i opisuje na stronie Euroinnowacji Pani Arleta Szydłowska; podobny jest program na stronie http://www.storyboardthat.com/education/free-tech-4-teachers ; http://blabberize.com/ pozwala na ożywienie i nagranie głosów różnych obiektów /wcześniej przez nas wybranych/ Tworzenie własnych ebooków Przydać się może też https://writereader.com/ to program do tworzenia i publikowania e-książek. A inne ciekawe programy do tworzenia własnych ebooków znajdziemy wraz z ich omówieniem na:https://iszkola24.pl/blog/programy-do-tworzenia-ebookow/ Ściąganie i konwertowanie plików Czasem by efektywnie zebrać użyteczne materiały musimy ujednolicić rodzaje plików – przydadzą się nam wtedy narzędzia do ściągania i programy do konwertowania materiałów video http://www.onlinevideoconverter.com/video-converter Skracanie adresów TinyURL czyli http://tinyurl.com/ przekształca często długie linki podstroi, które tworzymy na mniej kłopotliwe. Podobnie za pomocą https://bitly.com/ (tam nazwę można tez można spersonalizować jak się ma konto).
|
Tworzenie własnych serwisów WWW https://about.me/ stworzysz tutaj rodzaj wizytówki https://pl.wordpress.org/ to polska społeczność darmowego oprogramowania do tworzenia stron http://www.weebly.com/ zaplanujesz za pomocą szablonów i podpowiedzi cały serwis WWW. Na http://go.sdsu.edu/education/coecms/basic_userguide.aspx - znajdziesz alternatywny system CMS do tworzenia stron. Pełną obsługę , włącznie z rejestracją własnej domeny i hostingiem, znajdziemy na https://pl.godaddy.com/ . Zupełnie za darmo stworzysz serwis i go opublikujesz od razu w wersji komputerowej i smartfonowej na http://pl.wix.com/ . Ciekawy poradnik dotyczący tworzenia stron znaleźć można na http://www.aptus.pl/www/porady/. www.webquest.org – stworzone na uniwersytecie San Diego oprogramowanie i jednocześnie międzynarodowa społeczność edukatorów - tutaj znajdziesz materiały do zajęć , informacje stworzone przez innych nauczycieli, ale także stworzysz własne, przykładowe i filozofię pracy z WebQuest znajdziesz na: Na http://pl.wix.com/ zrobimy bardzo szybko i łatwo wersję strony zarówno na komputer jak i na telefon. Ponieważ trudno ją zmieniać później, najlepiej wix publikować, gdy już jest całkowicie gotowa. Można załączyć do niej blog, podcasty i inne materiały. Narzędzia do powtórek i testowania Testowanie, utrwalanie , gry edukacyjne By uatrakcyjnić proces utrwalania materiału i sprawdzania wiadomości warto użyć możliwości stwarzanych przez technologię i oprogramowanie, np.: Na stronie https://en.educaplay.com/ znajdziemy quizy , krzyżówki, gry dotyczące właściwie każdego tematu, możemy też stworzyć własne, podobnie na https://quizlet.com/ ,gdzie wykorzystać możemy smartfony do aktywnego udziału uczniów, Platforma skupia się na sześciu metodach nauczania: fiszki, tryb nauki, rozsypanka, dyktando, test, wyścig z czasem. Educaplay: http://en.educaplay.com/ - to platforma do tworzenia multimedialnych zadań edukacyjnych. Educaplay nie potrzebuje żadnego oprogramowania.Wystarczy tylko przeglądarka z wtyczką flash. Rodzaje zadań: mapy interaktywne, krzyżówki, uzupełniani, wykreślani, wideo-quizy, rozsypani, dyktanda i inne. AnkiDroid służy do nauki za pomocą fiszek. AnkiDroid jest świetnym programem do tego typu nauki. Aplikacja została wydana na urządzenia przenośne z systemem operacyjnym Android, ale jest kompatybilna z desktopową, multiplatformową aplikacją serwisu Ankisrs.net, z którego pobrać można edycje programu Anki przygotowane dla stacjonarnych systemów operacyjnych Windows, Mac i Linux; dostępna jest też wersję przeznaczone na system mobilny iOS. Aplikacja umożliwia tworzenie fiszek nie tylko tekstowych, ale też obrazkowych, a nawet audiowizualnych, a oprócz tego daje możliwość synchronizacji danych pomiędzy urządzeniami, w których jest zainstalowana http://www.enauczanie.com/mobilne/apps/aplikacje-android/ankidroid-i-anki . Na http://web.uvic.ca/hrd/halfbaked/ możemy zainstalować Hot Potatoes, bardzo użyteczny także przy tworzeniu gier i quizów, podobnie jak https://quizizz.com/ lub http://www.puzzle-maker.com/ , Http://www.quizfaber.com/index.php/en - to świetne narzędzia do tworzenia testów jako strony web z róznego rodzaju odpowiedziami /otwarte, zamknięte itp/. Istnieje tam zasób testów w języku polskim, http://www.halfbakedsoftware.com/quandary.php : doskonałe , wielofunkcyjne narzędzie /jednocześnie na portalu znajdziecie przykładowe wykorzystanie i adresy bardzo wielu ciekawych gier edukacyjnych np.
Można tam nawet uczyć się inwestowania: Http://www.discoveryeducation.com/free-puzzlemaker/?CFID=3208214&CFTOKEN=18370909 - to świetny portal wiedzy, do wykorzystania z narzędziami do robienia krzyżówek, labiryntów, puzzli itp pomagających w powtórkach . Można skorzystać z przykładowych ćwiczeń / fizyka, matematyka, gramatyka itp/. Https://getkahoot.com/ to kolejne narzędzie do testowania, gier, a jednocześnie zasób już udostępnionych testów – do wykorzystania także na telefony. Podobnie jak http://www.kubbu.com/ , czy http://www.socrative.com/ - które wykorzystać można także do aktywizacji uczniów, którzy sami też mogą tworzyć testy, nie tylko je rozwiązywać.
Szkolenia w ramach Projektu Erasmus+ pozwalają uczestnikom na zgromadzenie materiałów, które można wykorzystywać w pracy dydaktycznej i jako podpowiedź metodyczną. Ułatwiający pracę nauczycielowi – zasoby metodyczne
https://www.facebook.com/Pools.methods - ta strona prezentuje metody nauczania nauczycieli z całego świata i na różnych poziomach, jednocześnie tworząc sieć wymiany doświadczeń i współpracy http://languages.dk/methods/index.html - podobne zasoby http://www.languages.dk/materials.html#Course_Book http://www.languages.dk/methods/call‐en.html http://www.teachingenglish.org.uk/think/methodology/task_based.shtml http://busyteacher.org/ - materiały metodyczne dla nauczycieli i gotowe do wykorzystania www.teachingenglish.org.uk –materiały gotowe do wykorzystania dla klas dwujęzycznych http://languages.dk/clil4u/index.html - znajdziemy tam materiały inspirację i przykładowe realizacje tematów w klasach dwujęzycznych na różnych poziomach nauczania https://www.facebook.com/Clil4U społeczność klas dwujęzycznych i ich nauczycieli https://sites.google.com/site/clil4uprecourse/ materiały pomocnicze do pracy z klasami CLIL Budujące sieć kontaktów https://www.facebook.com/europeanpartnersearch/ www.facebook.com/etiteachertrainingmalta/ https://www.facebook.com/europeanschoolsproject/ https://www.facebook.com/FreeTech4Teachers/ Zasoby językowe – doskonalenie angielskiego https://pl.pinterest.com/ ciekawe zasoby językowe http://www.teachingenglish.org.uk jedno z najbardziej profesjonalnych i atrakcyjnych zasobów do nauki języka wspomagających zarówno nauczyciela jak i ucznia,podobnie następne; https://learnenglish.britishcouncil.org http://www.onestopenglish.com/ http://www.macmillanenglish.com/phonemic-chart/ doskonały wzór poprawnej wymowy angielskiej i wiecej http://www.Lyrics.training.com uzupełnianie tekstu piosenek, jeśli nie wpiszesz wraca http://www.tallmania.com/topicgenerator/topicgenerator.htm program stworzony przez angielskiego nauczyciela w ramach blogu – kojarzy tematycznie pojęcia; może być przydatny do nauki języka podobnie jak http://www.netspeak.org – pokazujący zastosowanie i formy gramatyczne konkretnych słów https://www.youtube.com/watch?v=WjGt5d4AXBs – znajdziemy tu instrukcję jak zainstalować i używać multisłowniki w przeglądarce internetowej, ale także jak korzystać z wszystkich możliwości http://multidict.net/clilstore/?mode=0 - można znaleźć tutaj materiały do nauki i doskonalenia wielu języków na różnych poziomach. Można także wykorzystać oprogramowanie do tworzenia i gromadzenia własnych multimedialnych materiałów. http://www.languages.dk/tools/DIY%20English.htm – znajdziemy tam instrukcję instalowania i użycia programu TextBlender – tworzenia serwisów WWW z zasobami video, audio tekstowymi z jednoczesnym dostępem do multisłowników i ćwiczeń - które można przygotować lub wykorzystać gotowe z programu Hot Potatoes
|